Rechts inhalen toe(ge)staan

Eén van de grootste ergernissen in het verkeer, tenminste zo wordt het ervaren, is het rechts inhalen, al dan niet uitgelokt door het onnodig links blijven rijden. Rechts inhalen wordt gelijkgesteld met asociaal, ongeduldig, hufterig verkeersgedrag, zeker als het gepaard gaat met een flink hogere snelheid. Er zijn echter situaties waarin rechts inhalen wel is toegestaan. (meer…)

Lees meer

Wet Affectieschade

Het jaar 2019 is aangebroken. Een nieuw jaar, een nieuwe ronde en nieuwe kansen? Deels wel, want ook dit jaar krijgen we te maken met enkele veranderingen in regelgeving. Onder andere zal voor iedereen het salarisstrookje er weer anders uit zien, gaat de koopkracht gemiddeld met 1,5% omhoog, stijgt het lage btw-tarief van 6% naar 9% en gaat de kinderbijslag omhoog. Voor werkgevers wordt de transitievergoeding verhoogt van € 79.000,- naar € 81.000,- en wordt de loondoorbetaling bij ziekte goedkoper (voor kleine werkgevers).

In onze branche is de komst van het Besluit vergoeding Affectieschade een opvallende vernieuwing. Wat is dat nu eigenlijk affectie en wat houdt deze nieuwe wet in? De afgelopen tijd is hier al veel over geschreven. Een kort overzicht over de wet affectieschade die vanaf nu in werking treedt. (meer…)

Lees meer

Schade door vuurwerk

De oorsprong van het vuurwerk ligt in China. Het vuurwerk werd gebruikt bij religieuze gebeurtenissen om boze geesten te verdrijven. In Nederland gebruiken wij het voornamelijk als viermoment op feesten. Oud & Nieuw is daar het grootste en bekendste voorbeeld van.

In de aanloop tot de jaarwisseling en natuurlijk nieuwjaarsnacht wordt er om ons heen vuurwerk afgestoken. Hier en daar zijn vuurwerkvrije zones ingesteld, echter op de meeste plaatsen kun je vuurwerk verwachten en wees daar ook alert op. Vuurwerk moet iets leuks zijn, maar kan helaas ook voor veel narigheid zorgen.  (On)bedoeld kun je materiële- of letselschade oplopen. Wat kun je met die schade doen? (meer…)

Lees meer

Alleen dagrijverlichting niet veilig

De wintertijd met het eerder invallen van de duisternis in combinatie met het regenachtige weer zorgt doorgaans voor een toename van het aantal aanrijdingen. Deze maand hebben we daarnaast al de eerste sneeuw mogen verwelkomen en mogen we niet meer verrast worden door mist.

De donkere dagen voor kerst, het grijze weerbeeld, komt jaarlijks terug. Daar zij we inmiddels wel aan gewend. Waarom denken we er dan niet aan om bij deze (slechte) weersomstandigheden de juiste verlichting te voeren? Het verlichtingsprobleem speelt niet alleen op het fietspad. Onder de automobilisten wordt ook schrikbarend slecht aan de juiste verlichting gedacht. Het gaat niet alleen om zien, maar zeker ook om gezien worden. Het voeren van geen of onjuiste verlichting levert eigen schuld op. (meer…)

Lees meer

Tips voor het invullen van het schadeformulier

Schade met een voertuig meld je met het Europees schadeformulier of de schade app. Dit klinkt eenvoudig, maar het kan nog best lastig zijn. Het is namelijk een lange lijst met vragen plus ook nog veel vragen op de achterkant van het formulier.

Het Europees schadeformulier kun je onderverdelen in drie verticale blokken. De linker- en de rechterkolom worden ingevuld door de beide betrokkenen bij het ongeval. In het midden wordt gevraagd om vinkjes te zetten om aan te geven wat de toedracht van de schade was. Waar moet je op letten bij het invullen van het schadeformulier? Hier volgen enkele tips die van pas zullen komen.

(meer…)

Lees meer

Kruispunt vrijhouden is geen fatsoensnorm maar verkeersregel

Met het donker worden van de dagen en het regenachtige herfstweer wordt het op de weg weer een stuk drukker. “Wat een tijdverspilling is die file”, maar wist je dat we daar zelf een aandeel in hebben. Naast het onnodig wisselen van rijstrook op de snelweg, blokkeren we in de stad onnodig het kruispunt waardoor de opstopping nog groter wordt. Het vrijhouden van het kruispunt is echter geen fatsoensnorm, maar een verplichting die volgt uit het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) (meer…)

Lees meer

Geparkeerd staande auto is “zwakke verkeersdeelnemer”

Een aanrijding tussen een auto en een voetganger, een fietser komt in botsing met een scooter, een tram botst op een bestelauto, een kind op een hoverboard rijdt tegen een geparkeerd staande auto aan; Wat hebben deze ongevallen gemeen? In alle gevallen is er sprake van een “sterke” en “zwakke” verkeersdeelnemer.

Pardon?, zul je misschien denken. Je hebt gelijk, de benaming “sterke” en “zwakke” verkeersdeelnemer is eigenlijk niet correct, maar hoe zit het dan? (meer…)

Lees meer

Wintertijd zorgt voor meer aanrijdingen

In de nacht van 27 op 28 oktober gaat de wintertijd weer in. Dat betekent dat de klok een uur teruggaat. Gelukkig gebeurt dat altijd in het weekend. Voor veel mensen geldt dan dat er zondags een uurtje langer uitgeslapen kan worden. Maar het tijdsverschil heeft meer invloed dan wordt gedacht. (meer…)

Lees meer

Carpoolplaats IJsselstein nu legaal bereikbaar!

Voor de zomer hebben wij in een artikel gewijd aan de meerbaans rotonde en de verkeersregels die daarop van toepassing zijn. De praktijk leert ons namelijk dat het de weggebruiker soms duizelt vanwege de verschillende soorten rotondes. Daarnaast blijkt dat niet iedere rotonde op een juiste wijze is ingericht. Het Nelson Mandelaplein in IJsselstein was daar een voorbeeld van. Was…, want inmiddels heeft de Provincie Utrecht de verkeerstekens voorafgaand aan de rotonde aangepast.

(meer…)

Lees meer

Bellende fietser niet meer onschendbaar in het verkeer

Artikel 185 WVW is het artikel in onze Wegenverkeerswet dat bij de afwikkeling van schadegevallen het meest tot onbegrip en frustratie leidt. Dit artikel biedt onder andere de fiets en voetganger (de niet gemotoriseerde verkeersdeelnemer) een verregaande vorm van bescherming wanneer deze verkeersdeelnemer een ongeval overkomt met een gemotoriseerde verkeersdeelnemer als tegenpartij. Vandaag de dag is het bijna gebruikelijk om de op fiets te bellen en niet met het verkeer bezig te zijn. Eerder vroegen wij ons al af of artikel 185 WvW dan nog wel van deze tijd is. (meer…)

Lees meer