Schade verhalen op het Waarborgfonds

Het Waarborgfonds is opgericht in 1965. Het is een uitvloeisel van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Op grond van die wet moeten alle motorrijtuigen (zoals auto’s, motoren, bussen, vrachtauto’s en brom- en snorfietsen) in Nederland verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA). Dat is de aansprakelijkheid voor autoschade die aan anderen wordt toegebracht. Daardoor kan degene die schade lijdt een verzekeringsmaatschappij voor de schade aanspreken.

Hoe komt het Waarborgfonds aan zijn geld?

Het Waarborgfonds wordt gefinancierd door alle verzekeringsmaatschappijen die in Nederland autoverzekeringen afsluiten. Indirect betaalt iedereen die een (verzekerd!) motorrijtuig heeft aan het Waarborgfonds mee.

Het fonds komt in vijf gevallen in actie bij schade in het verkeer in Nederland, op voorwaarde dat de aansprakelijkheid van de veroorzaker vaststaat:

  • als niet bekend is wie de schade heeft veroorzaakt
  • als het schadeveroorzakende motorrijtuig niet verzekerd is
  • als het schadeveroorzakende motorrijtuig gestolen is en de bestuurder van de diefstal weet
  • als de verzekeringsmaatschappij insolvent is
  • als de bezitter/houder wegens gemoedsbezwaren een vrijstelling van de verzekeringsplicht heeft

Indien de veroorzaker bekend is, verhalen wij de betaalde schade op deze persoon.

Wanneer u aanspraak wilt maken op een vergoeding door het Waarborgfonds, moet u aan de volgende eisen voldoen:

  • schade aan een voertuig, fiets, huis, tuin of letselschade
  • de schade is aantoonbaar veroorzaakt door een motorvoertuig (aanhanger)
  • de aanrijding vond plaats in Nederland
  • u heeft, binnen 14 dagen na het ontstaan van de schade, aangifte bij de politie gedaan.

Voldoet u niet aan bovenstaande voorwaarden? Dan kunt u geen claim indienen bij het Waarborgfonds.

Weten of u de schade kunt claimen bij het Waarborgfonds?

 

 

Of maak gebruik van de interactieve video waarin duidelijk wordt gemaakt wanneer een claim kan worden ingediend en aan welke voorwaarden moet zijn voldaan.

 

Schade melden bij het Waarborgfonds

Voor het verhalen van een schade op het Waarborgfonds zijn de volgende stukken nodig:

  1. Europees schadeformulier. Voor- en achterzijde volledig ingevuld.
  2. Verzoek tot schadevergoeding Waarborgfonds.
  3. Getuigenverklaring(en).
  4. Politieaangifte.

Deze documenten kunt u hieronder downloaden. U kunt een schade zelf rechtstreeks bij het Waarborgfonds melden. Voor klanten van aangesloten tussenpersonen, de 112schade partners, kunnen wij hulp bieden bij het indienen van de claim bij het Waarborgfonds.

Eigen risico bij het Waarborgfonds

Het Waarborgfonds kent een eigen risico van € 250,- indien de schade is veroorzaakt door een onbekend motorvoertuig. Er geldt geen eigen risico bij:

  • schade door een onverzekerd motorvoertuig
  • schade door een gestolen motorvoertuig
  • schade door een motorvoertuig van een gemoedsbezwaarde

Nieuws over het Waarborgfonds

‘Standaard’ vergoeding huurkosten nu naar 80% na onderzoek Nivre

Je hebt schade aan je voertuig opgelopen door toedoen van een ander. Als de aansprakelijkheid duidelijk is en wordt erkend zal de vastgesteld voertuigschade door de tegenpartij danwel zijn verzekeraar worden vergoed. Het blijft echter niet bij alleen de schade aan het voertuig. Er kan nog meer persoonlijke schade zijn ontstaan door het ongeval. Te denken valt onder andere aan taxatiekosten, expertisekosten, kosten voor vervangend vervoer of medische kosten door opgelopen letsel. De kosten voor vervangend vervoer zijn tegenwoordig (standaard) te verhalen voor 80%. (meer…)

Lees meer

Tunnelvisie in een aansprakelijkheidsdiscussie

Wat vaak kan gebeuren, is dat in de beoordeling van de aansprakelijkheid danwel de behandeling van de schade men een blinde vlek creëert en het geheel niet meer overziet. Als gevolg hiervan verliest men de kern van de zaak. Zo behandelden wij recent een dossier waarin de voormalige belangenbehartiger van de cliënt en de verzekeraar van de tegenpartij verzeild raakten in een aansprakelijkheidsdiscussie over één specifiek onderdeel en daardoor het overzicht verloren. Het dossier is vervolgens aan 112schade aangeboden. Door iets uit te zoomen, een helicopterview toe te passen op alle informatie, is het ons vervolgens vrij snel gelukt om alsnog de schade voor cliënt te verhalen.

Door Sue-Ann Ost

(meer…)

Lees meer

Wat vindt de klant?

De mening van de cliënt is heel belangrijk, zeker voor een dienstverlenend bedrijf. Er worden geen tastbare producten verkocht, maar er wordt een service verleend. Waar bij de aanschaf van een product het verlenen van de service door de verkoper een nevenaspect is, is het verlenen van service voor een dienstverlenend bedrijf de hoofdtaak en het enige dat kan worden beoordeeld. De beste reclame die je daarbij kunt wensen is de aanbeveling van een cliënt. Dit geldt ook voor ons bij 112schade. (meer…)

Lees meer