Schade verhalen op het Waarborgfonds

Het Waarborgfonds is opgericht in 1965. Het is een uitvloeisel van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Op grond van die wet moeten alle motorrijtuigen (zoals auto’s, motoren, bussen, vrachtauto’s en brom- en snorfietsen) in Nederland verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA). Dat is de aansprakelijkheid voor autoschade die aan anderen wordt toegebracht. Daardoor kan degene die schade lijdt een verzekeringsmaatschappij voor de schade aanspreken.

Hoe komt het Waarborgfonds aan zijn geld?

Het Waarborgfonds wordt gefinancierd door alle verzekeringsmaatschappijen die in Nederland autoverzekeringen afsluiten. Indirect betaalt iedereen die een (verzekerd!) motorrijtuig heeft aan het Waarborgfonds mee.

Het fonds komt in vijf gevallen in actie bij schade in het verkeer in Nederland, op voorwaarde dat de aansprakelijkheid van de veroorzaker vaststaat:

  • als niet bekend is wie de schade heeft veroorzaakt
  • als het schadeveroorzakende motorrijtuig niet verzekerd is
  • als het schadeveroorzakende motorrijtuig gestolen is en de bestuurder van de diefstal weet
  • als de verzekeringsmaatschappij insolvent is
  • als de bezitter/houder wegens gemoedsbezwaren een vrijstelling van de verzekeringsplicht heeft

Indien de veroorzaker bekend is, verhalen wij de betaalde schade op deze persoon.

Wanneer u aanspraak wilt maken op een vergoeding door het Waarborgfonds, moet u aan de volgende eisen voldoen:

  • schade aan een voertuig, fiets, huis, tuin of letselschade
  • de schade is aantoonbaar veroorzaakt door een motorvoertuig (aanhanger)
  • de aanrijding vond plaats in Nederland
  • u heeft, binnen 14 dagen na het ontstaan van de schade, aangifte bij de politie gedaan.

Voldoet u niet aan bovenstaande voorwaarden? Dan kunt u geen claim indienen bij het Waarborgfonds.

Weten of u de schade kunt claimen bij het Waarborgfonds?

Schade melden bij het Waarborgfonds

Voor het verhalen van een schade op het Waarborgfonds zijn de volgende stukken nodig:

  1. Europees schadeformulier. Voor- en achterzijde volledig ingevuld.
  2. Verzoek tot schadevergoeding Waarborgfonds.
  3. Getuigenverklaring(en).
  4. Politieaangifte.

Deze documenten kunt u hieronder downloaden. U kunt een schade zelf rechtstreeks bij het Waarborgfonds melden. Voor klanten van aangesloten tussenpersonen, de 112schade partners, kunnen wij hulp bieden bij het indienen van de claim bij het Waarborgfonds.

Eigen risico bij het Waarborgfonds

Het Waarborgfonds kent een eigen risico van € 250,- indien de schade is veroorzaakt door een onbekend motorvoertuig. Er geldt geen eigen risico bij:

  • schade door een onverzekerd motorvoertuig
  • schade door een gestolen motorvoertuig
  • schade door een motorvoertuig van een gemoedsbezwaarde

Nieuws over het Waarborgfonds

Vacature administratief medewerker

Tips voor het invullen van het schadeformulier

Schade met een voertuig meld je met het Europees schadeformulier of de schade app. Dit klinkt eenvoudig, maar het kan nog best lastig zijn. Het is namelijk een lange lijst met vragen plus ook nog veel vragen op de achterkant van het formulier.

Het Europees schadeformulier kun je onderverdelen in drie verticale blokken. De linker- en de rechterkolom worden ingevuld door de beide betrokkenen bij het ongeval. In het midden wordt gevraagd om vinkjes te zetten om aan te geven wat de toedracht van de schade was. Waar moet je op letten bij het invullen van het schadeformulier? Hier volgen enkele tips die van pas zullen komen.

(meer…)

Lees meer

Kruispunt vrijhouden is geen fatsoensnorm maar verkeersregel

Met het donker worden van de dagen en het regenachtige herfstweer wordt het op de weg weer een stuk drukker. “Wat een tijdverspilling is die file”, maar wist je dat we daar zelf een aandeel in hebben. Naast het onnodig wisselen van rijstrook op de snelweg, blokkeren we in de stad onnodig het kruispunt waardoor de opstopping nog groter wordt. Het vrijhouden van het kruispunt is echter geen fatsoensnorm, maar een verplichting die volgt uit het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) (meer…)

Lees meer