112schade.tv

Je ziet ze steeds vaker in het verkeer gebruikt worden; Dashcams, GoPro’s en andere soorten camera’s. 

Naast dat de camera’s zorgen voor spraakmakende soms spectaculaire beelden, zijn de beelden ook zeer nuttig in het aantonen van de aansprakelijkheid voor het veroorzaken van een verkeersongeval. (meer…)

Lees meer

Automobilist of bestuurder van een scooter kansloos bij Artikel 185 WvW? Absoluut niet!

Krijg je als automobilist of als bestuurder van een scooter een aanrijding met een fietser of een andere ongemotoriseerde verkeersdeelnemer, dan is artikel 185 WvW van toepassing. Dit specifieke artikel is zo langzamerhand het artikel binnen onze verkeerswetgeving waarover het meest is gezegd en geschreven. Helaas gaat er bij de behandeling van deze zaken toch veel mis.

De praktijk leert dat AVP verzekeraars in dergelijke zaken de aansprakelijkheid regelmatig volledig afwijzen of slechts bereid zijn ten hoogste 50% van de schade van de gemotoriseerde partij te vergoeden. En dat is vaak niet terecht. (meer…)

Lees meer

Rechts inhalen toe(ge)staan

Eén van de grootste ergernissen in het verkeer, tenminste zo wordt het ervaren, is het rechts inhalen, al dan niet uitgelokt door het onnodig links blijven rijden. Rechts inhalen wordt gelijkgesteld met asociaal, ongeduldig, hufterig verkeersgedrag, zeker als het gepaard gaat met een flink hogere snelheid. Er zijn echter situaties waarin rechts inhalen wel is toegestaan. (meer…)

Lees meer

Wet Affectieschade

Het jaar 2019 is aangebroken. Een nieuw jaar, een nieuwe ronde en nieuwe kansen? Deels wel, want ook dit jaar krijgen we te maken met enkele veranderingen in regelgeving. Onder andere zal voor iedereen het salarisstrookje er weer anders uit zien, gaat de koopkracht gemiddeld met 1,5% omhoog, stijgt het lage btw-tarief van 6% naar 9% en gaat de kinderbijslag omhoog. Voor werkgevers wordt de transitievergoeding verhoogt van € 79.000,- naar € 81.000,- en wordt de loondoorbetaling bij ziekte goedkoper (voor kleine werkgevers).

In onze branche is de komst van het Besluit vergoeding Affectieschade een opvallende vernieuwing. Wat is dat nu eigenlijk affectie en wat houdt deze nieuwe wet in? De afgelopen tijd is hier al veel over geschreven. Een kort overzicht over de wet affectieschade die vanaf nu in werking treedt. (meer…)

Lees meer

Schade door vuurwerk

De oorsprong van het vuurwerk ligt in China. Het vuurwerk werd gebruikt bij religieuze gebeurtenissen om boze geesten te verdrijven. In Nederland gebruiken wij het voornamelijk als viermoment op feesten. Oud & Nieuw is daar het grootste en bekendste voorbeeld van.

In de aanloop tot de jaarwisseling en natuurlijk nieuwjaarsnacht wordt er om ons heen vuurwerk afgestoken. Hier en daar zijn vuurwerkvrije zones ingesteld, echter op de meeste plaatsen kun je vuurwerk verwachten en wees daar ook alert op. Vuurwerk moet iets leuks zijn, maar kan helaas ook voor veel narigheid zorgen.  (On)bedoeld kun je materiële- of letselschade oplopen. Wat kun je met die schade doen? (meer…)

Lees meer

Tips voor het invullen van het schadeformulier

Schade met een voertuig meld je met het Europees schadeformulier of de schade app. Dit klinkt eenvoudig, maar het kan nog best lastig zijn. Het is namelijk een lange lijst met vragen plus ook nog veel vragen op de achterkant van het formulier.

Het Europees schadeformulier kun je onderverdelen in drie verticale blokken. De linker- en de rechterkolom worden ingevuld door de beide betrokkenen bij het ongeval. In het midden wordt gevraagd om vinkjes te zetten om aan te geven wat de toedracht van de schade was. Waar moet je op letten bij het invullen van het schadeformulier? Hier volgen enkele tips die van pas zullen komen.

(meer…)

Lees meer

Kruispunt vrijhouden is geen fatsoensnorm maar verkeersregel

Met het donker worden van de dagen en het regenachtige herfstweer wordt het op de weg weer een stuk drukker. “Wat een tijdverspilling is die file”, maar wist je dat we daar zelf een aandeel in hebben. Naast het onnodig wisselen van rijstrook op de snelweg, blokkeren we in de stad onnodig het kruispunt waardoor de opstopping nog groter wordt. Het vrijhouden van het kruispunt is echter geen fatsoensnorm, maar een verplichting die volgt uit het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) (meer…)

Lees meer