Alleen dagrijverlichting niet veilig

De wintertijd met het eerder invallen van de duisternis in combinatie met het regenachtige weer zorgt doorgaans voor een toename van het aantal aanrijdingen. Deze maand hebben we daarnaast al de eerste sneeuw mogen verwelkomen en mogen we niet meer verrast worden door mist.

De donkere dagen voor kerst, het grijze weerbeeld, komt jaarlijks terug. Daar zij we inmiddels wel aan gewend. Waarom denken we er dan niet aan om bij deze (slechte) weersomstandigheden de juiste verlichting te voeren? Het verlichtingsprobleem speelt niet alleen op het fietspad. Onder de automobilisten wordt ook schrikbarend slecht aan de juiste verlichting gedacht. Het gaat niet alleen om zien, maar zeker ook om gezien worden. Het voeren van geen of onjuiste verlichting levert eigen schuld op. (meer…)

Lees meer

Tips voor het invullen van het schadeformulier

Schade met een voertuig meld je met het Europees schadeformulier of de schade app. Dit klinkt eenvoudig, maar het kan nog best lastig zijn. Het is namelijk een lange lijst met vragen plus ook nog veel vragen op de achterkant van het formulier.

Het Europees schadeformulier kun je onderverdelen in drie verticale blokken. De linker- en de rechterkolom worden ingevuld door de beide betrokkenen bij het ongeval. In het midden wordt gevraagd om vinkjes te zetten om aan te geven wat de toedracht van de schade was. Waar moet je op letten bij het invullen van het schadeformulier? Hier volgen enkele tips die van pas zullen komen.

(meer…)

Lees meer

Kruispunt vrijhouden is geen fatsoensnorm maar verkeersregel

Met het donker worden van de dagen en het regenachtige herfstweer wordt het op de weg weer een stuk drukker. “Wat een tijdverspilling is die file”, maar wist je dat we daar zelf een aandeel in hebben. Naast het onnodig wisselen van rijstrook op de snelweg, blokkeren we in de stad onnodig het kruispunt waardoor de opstopping nog groter wordt. Het vrijhouden van het kruispunt is echter geen fatsoensnorm, maar een verplichting die volgt uit het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) (meer…)

Lees meer

Geparkeerd staande auto is “zwakke verkeersdeelnemer”

Een aanrijding tussen een auto en een voetganger, een fietser komt in botsing met een scooter, een tram botst op een bestelauto, een kind op een hoverboard rijdt tegen een geparkeerd staande auto aan; Wat hebben deze ongevallen gemeen? In alle gevallen is er sprake van een “sterke” en “zwakke” verkeersdeelnemer.

Pardon?, zul je misschien denken. Je hebt gelijk, de benaming “sterke” en “zwakke” verkeersdeelnemer is eigenlijk niet correct, maar hoe zit het dan? (meer…)

Lees meer

Wintertijd zorgt voor meer aanrijdingen

In de nacht van 27 op 28 oktober gaat de wintertijd weer in. Dat betekent dat de klok een uur teruggaat. Gelukkig gebeurt dat altijd in het weekend. Voor veel mensen geldt dan dat er zondags een uurtje langer uitgeslapen kan worden. Maar het tijdsverschil heeft meer invloed dan wordt gedacht. (meer…)

Lees meer

Carpoolplaats IJsselstein nu legaal bereikbaar!

Voor de zomer hebben wij in een artikel gewijd aan de meerbaans rotonde en de verkeersregels die daarop van toepassing zijn. De praktijk leert ons namelijk dat het de weggebruiker soms duizelt vanwege de verschillende soorten rotondes. Daarnaast blijkt dat niet iedere rotonde op een juiste wijze is ingericht. Het Nelson Mandelaplein in IJsselstein was daar een voorbeeld van. Was…, want inmiddels heeft de Provincie Utrecht de verkeerstekens voorafgaand aan de rotonde aangepast.

(meer…)

Lees meer

Wout Wolven van JW Verzekeringen bv

112schade.nl is ontstaan om het intermediair te ontzorgen door de cliënt te helpen bij de verhaalsactie van een niet gedekte schade. Al 1700 assurantie- en advieskantoren hebben in 112schade.nl een verlengstuk van de eigen service gevonden. Hoogste tijd voor een voorstelronde.

Het spits wordt afgebeten door Wout Wolven van JW Verzekeringen BV.

(meer…)

Lees meer

Ooggetuige, klapgetuige, oorgetuige, partijgetuige of stille getuige

Handgeschreven of getypt en ondertekend

Schade verhalen buiten rechte is niet meer dan het beoordelen van de aansprakelijkheid op basis van de geldende wettelijke regels en jurisprudentie zoals de rechter het ook zou doen. Alleen in de praktijk is soms duidelijk merkbaar wie op de stoel van de rechter gaat zitten. Immers beide belangenbehartigers steunen (uiteraard?) de eigen cliënt of verzekerde.

Er is niets mis met het verdedigen van het standpunt van de eigen cliënt of verzekerde. Echter in de praktijk komen tenenkrommende reacties voorbij waarbij men de feiten die op tafel liggen uit het oog verliest en puur uit eigen gevoel of waarheidsvinding de zaak beredeneert. (meer…)

Lees meer