Welke verzekeraar wikkelt het snelst af?

17/12/2021

Hoe lang duurt de afwikkeling van mijn schade?

Wanneer ontvang ik de schadevergoeding?

Heeft de tegenpartij de aansprakelijkheid al erkend? 

Dit en meer soortgelijke vragen ontvangen wij dagelijks van de klant. Heel begrijpelijk ook, voor de klant is het allemaal nieuw, voor ons is het dagelijkse kost. Met de afwikkeling van jaarlijks 10.000 dossiers weten wij inmiddels aardig in te schatten wanneer de betreffende verzekeraar tot vergoeding van de schade zal overgaan. Bij sommige verzekeraars is het algemeen bekend dat er flinke achterstanden zijn in de behandeling. Daar heeft de klant dan uiteraard last van. Dat is dan ook één van de redenen dat de klant in een aantal gevallen bij ons kan kiezen voor 112PrePay.

Wij registreren in de behandeling van onze dossiers veel data die we vervolgens kunnen gebruiken bij het vooraf informeren van de klant oftewel verwachtingsmanagement. Omtrent de te verwachte afwikkelduur van de schade kunnen wij per verzekeraar een gemiddelde tijd aangeven. Op deze wijze weet de klant meer waar hij aan toe is.

Maar naast het managen van de klantverwachting is het ook goed om stil te staan bij welke verzekeraar/volmacht die wij op dossierniveau treffen als tegenpartij duidelijk verbetert en welke juist achteruit gaat. Naast de bekende trage verzekeraars zien wij gelukkig veel verbeteringen en dat is dan ook zeker goed om te delen.

 

Welke verzekeraar erkent het snelst de aansprakelijkheid?

Onderstaand de top 5 van verzekeraars/volmachten die het snelst tot erkenning van de aansprakelijkheid overgaan.

Bovenaan op eigenlijk een gedeelde eerste plaats zien we SAA Assuradeuren en Interpolis. Beide verzekeraars erkennen de aansprakelijkheid gemiddeld na 22 dagen na aansprakelijk te zijn gesteld door 112Schade.

Een opvallende in dit rijtje is verzekeraar Allianz Benelux. Allianz Benelux doet het namelijk een stuk beter dan zusteronderneming Allianz Direct (voorheen Allsecur). Zie daarvoor de top 50 onderaan.

Op plaats 4, daar zien we Zicht Volmachtbedrijf. Deze gaan we vaker tegenkomen.

 


Welke verzekeraar wikkelt het snelst de schade af?

Onderstaand de top 5 van verzekeraars/volmachten die het snelst overgaat tot het afwikkelen ofwel vergoeden van de schade van onze klant.

Zicht Volmachtbedrijf is dit jaar de verzekeraar(volmacht) die in onze dossiers het snelst tot een afwikkeling komt. Ze zijn dit jaar flink vooruit gegaan van gemiddeld 64 dagen naar 42 dagen.

Heel dubbel is dat verzekeraar ZLM in deze top 5 staat. ZLM kennen wij al jaren als verzekeraar die één van de snelste afwikkel- en reactietermijnen kent. Zichtbaar is dat zij het afgelopen jaar in verhouding het meest zijn vertraagd in het erkennen van de aansprakelijkheid. Van gemiddeld 15 dagen komen zij op dit moment op gemiddeld 26 dagen. Ondanks dat staat ZLM nog steeds in de top van snelste afwikkelaars. Dat zegt dan ook gelijk iets over de andere verzekeraars die helaas termijnen kennen van 60 tot 100 dagen. Maar daarover later meer.

 

 


Welke verzekeraar boekt de meeste vooruitgang?

Schadehulpservice, één van de ondernemingen van de CAK-groep, heeft het afgelopen jaar de meeste vooruitgang geboekt. De erkenning van de aansprakelijkheid is van gemiddeld 66 dagen naar 27 dagen gegaan! De totale afwikkelduur van een dossier van 107 dagen naar 56 dagen! Dat is een wereld van verschil. Het is voor ons dan ook geen straf om met Schadehulpservice als tegenpartij een schade van onze klant te regelen.

Verder in deze top 5 zien we Independer.nl als volmacht die ook een hele sprong vooruit heeft gemaakt van gemiddeld 86 dagen naar 56 dagen.

En wederom zien we daar Zicht Volmachtbedrijf. Het schadeteam van Ton Hessing is op alle fronten goed bezig. Naast een snelle erkenning en een snelle totale afwikkeling hebben zij het afgelopen jaar ook een grote verbetering laten zien. Complimenten!

 


De top 50 van verzekeraars/volmachten

Onderstaand ziet u de top 50 van verzekeraars/volmachten die wij op dossierniveau treffen als wederpartij.

Het is opvallend dat verzekeraars met verschillende labels per label ook erg verschillende cijfers laten zien. Bijvoorbeeld de groep van Achmea Schadeverzekeringen en de al eerder genoemde labels van Allianz. In onze statistieken wordt duidelijk dat Allianz Direct (77 dagen) het beduidend minder snel doet dan Allianz Benelux (51 dagen). Niet alleen uit de cijfers, maar uit de dagelijkse ervaringen is te merken dat Allianz Direct, voorheen Allsecur, het onder het nieuwe label niet goed op orde heeft. Reacties zijn erg laat of er in het geheel niet. We tonen hier nu geen cijfers van telefonische bereikbaarheid, anders had Allianz Direct in dat overzicht eveneens plaats genomen aan de onderkant van de lijst.

Onderaan deze lijst de verzekeraars die het minst goed scoren. Een bekende in de markt is Reaal Verzekeringen. Helaas staat deze partij al meerdere jaren bekend om de grote achterstanden in de afwikkeling van schade. Het inlijven van Reaal in de gelederen van Nationale Nederlanden zal hopelijk de meer dan noodzakelijke verbetering opleveren. Nationale Nederlanden staat weliswaar niet veel hoger op de lijst, maar is gemiddeld wel al 20 dagen sneller.

Afsluiter van de top 50 is Anac Backoffice uit Eindhoven. Men stond er in Eindhoven al niet goed voor met een gemiddelde afwikkelduur van 87 dagen. Het afgelopen jaar is het gemiddeld aantal dagen dat men nodig heeft om een schade af te wikkelen tot een dieptepunt gekomen van maarliefst 125 dagen. We hebben het dan over een gemiddelde van 4 maanden die men nodig heeft om een voertuigschade (NL) af te wikkelen. En dát mogen wij dan onze klant uitleggen.

Wij vragen ons af hoe een dergelijke verzekeraar scoort in de behandeling van de schade van de eigen verzekerden of hoe men de schadebehandeling oppakt in de pilot Directe Schadeafhandeling (DSA).

Statistieken zijn gebaseerd op 15.000 schadedossiers die met succes zijn afgerond in 2020 en 2021. De behandeling van het dossier start met de aansprakelijkstelling die wij voor klant verzorgen en versturen aan de verzekeraar van de (aansprakelijke) tegenpartij. Met afwikkeling is de datum gehanteerd van datum schadevergoeding van de voertuigschade. Het betreft hier alleen voertuigschade welke is veroorzaakt in Nederland. De afwikkeling van letselschade is buiten beschouwing gelaten.

Download hier bovenstaande rapportage.