Aantal verkeersdoden zal komende jaren stijgen

04/08/2016
verkeersdoden

Volgens Veilig Verkeer Nederland zal het aantal verkeersdoden de komende jaren stijgen. Deze negatieve trend is vorig jaar ingezet met een stijging naar 621 verkeersdoden. De verwachte stijging heeft verschillende oorzaken.

Er wordt door autofabrikanten hard gewerkt aan de zelfrijdende auto. Dit zou het verkeer veiliger moeten maken, maar de eerste verkeersdode met een zelfrijdende auto toont aan dat computers ook niet onschendbaar zijn. De stijging van het aantal verkeersdoden wordt volgens Veilig Verkeer Nederland veroorzaakt door moeilijk in te schatten risico’s door plotselinge veranderingen in het verkeer. Een andere reden is het gebruiken van de smartphone achter het stuur.

Het aantal verkeersslachtoffers in het verkeer

In 2014 zijn er 570 mensen overleden in het verkeer in Nederland. Vorig jaar is dit aantal gestegen met 51 naar 621 verkeersdoden. Dat is een stijging van bijna 9%. De stijging doet zich niet alleen voor in Nederland. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten is er een stijging gemeten van 7,7%.

Waardoor stijgt het aantal verkeersdoden nog verder?

Veilig Verkeer Nederland verwacht een stijging door twee oorzaken. Ten eerste doordat ouderen langer deel blijven nemen aan het verkeer. Hierbij gaat het niet alleen om senioren in auto’s, maar bijvoorbeeld ook op de fiets en op een scootmobiel. Ten tweede kunnen automobilisten steeds moeilijker afstand nemen van de mobiele telefoon. De afhankelijkheid van de smartphones wordt groter doordat ze ook veel gebruikt worden voor de navigatie. Het is lastig om een binnenkomend bericht te negeren, als de smartphone toch al voor navigatie wordt gebruikt.

Aantal doden in het verkeer terugdringen

Meer verkeersdoden door ouderen is weinig tegen te doen. Je kunt ze namelijk niet de mobiliteit ontnemen. Het gebruiken van een smartphone in de auto is wel iets tegen te doen. De directeur van Veilig Verkeer Nederland, Felix Cohen, pleit voor een smartphone die automatisch uit gaat als de automobilist harder dan 30 kilometer per uur rijdt. Wij kijken namelijk gemiddeld 220 keer per dag op onze smartphone. Als de telefoon uitstaat, ontstaan er ook geen gevaarlijke situaties meer door onze nieuwsgierigheid. Ook het gebruiken van een telefoon op de fiets moet verboden worden.

Verkeersdoden door Pokémon

De Pokémon-hype kan ook meer verkeersdoden tot gevolg hebben. De mate waarin is sterk afhankelijk van de duur van de populariteit van het spel. Spelers die geen aandacht hebben voor het verkeer hebben een grotere kans om aangereden te worden. Ze steken bijvoorbeeld een weg over zonder goed te kijken. Er is nog niemand in Nederland in het verkeer overleden door Pokémon, maar als de hype aanhoudt, zal het een kwestie van tijd zijn.

Lees meer:

Wie krijgt de schuld bij een aanrijding met een fietser?

Wat mag je bij schade van jouw verzekeraar verwachten?

Aantal fietsongelukken in Nederland neemt toe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief