Mag je stilstaan op de vluchtstrook bij een hoosbui?

07/09/2018
hoosbuis

Kijkend naar buiten lijkt de recente hete zomer alweer heel lang geleden. Vorige maand was er in delen van Nederland een watertekort en smeekten we nog om een beetje neerslag. Nu valt er op één dag zoveel regen als normaliter in de hele maand zou vallen.

In een ogenblik staat de hele straat blank, lopen tunnels vol met water en is de snelweg verandert in een rivier. Wat kan en mag je doen met noodweer als dit? Mag je in je auto onder een viaduct of op de snelweg de bui verder afwachten en schuilen. Rijd je toch door de tunnel ook al staat deze zichtbaar onder water? Je krijgt vervolgens schade aan je auto door het hoge water of door aquaplaning. Wie gaat die schade betalen?

Gebruik van de vluchtstrook is alleen toegestaan voor noodsituaties. Je hebt pech met de auto, dus je kunt niet meer verder rijden. Indien je zelf niet meer instaat bent om verder te rijden, omdat je onwel wordt, is dat ook een reden om naar de vluchtstrook uit te wijken. Zonder geldige reden gebruik van de vluchtstrook is niet toegestaan. De politie kan daar een bekeuring voor kunnen schrijven. Dat wordt dan vervolgens een duur parkeerkaartje van € 230,-. Een hoosbui waarbinnen in enkele minuten de weg verandert in een kanaal, zal door de politie doorgaans extreem genoeg zijn om het gebruik van de vluchtstrook te gedogen.

Ondervind je schade door aquaplaning en contact met een vast object of ander voertuig of besluit je toch de volgelopen tunnel of niet in te schatten diepe plas in te rijden, dan ben en blijf je daar zelf verantwoordelijk voor.

Schade die je lijdt, komt voor je eigen rekening tenzij je iemand anders daarvoor aansprakelijkheid kunt houden. Het aansprakelijk stellen van de wegbeheerder zal in deze gevallen geen succes opleveren. Dat de riolering het vele water in een extreme situatie niet snel kan afvoeren, zorgt niet voor een gebrek aan de weg. Daarnaast zal een beroep op de zorgplicht van de wegbeheerder evenmin kans van slagen hebben. De tijd tussen het ontstaan van de zondvloed en de schade zal te kort zijn om door de wegbeheerder daarop te kunnen reageren. De aansprakelijkheid van de wegbeheerder zal dan ook niet snel door de rechter worden aangenomen.

Het blijft dus opletten waarbij de verantwoordelijkheid in beginsel bij jezelf ligt. Voorafgaand aan noodweer wordt in de media meermaals gewaarschuwd voor de omstandigheden op de weg. Het KNMI geeft een code met een kleur uit, Rijkswaterstaat waarschuwt ook op zijn sociale mediakanalen. Daarnaast is een hoosbui of andere extreme neerslag ook zelf waar te nemen. Gebruik dus je gezonde verstand en pas je reisschema, je snelheid of je keuze van vervoermiddel daarop aan. Het voorkomen van schade is beter dan het plakken van pleisters achteraf.

Lees ook:

Heb ik recht op een leenauto bij schadeherstel?

Doorrijden na een ongeval – Wat zijn de gevolgen?

Schade door een slecht wegdek! Wie betaalt?

Mag ik autorijden met een gebroken been of arm?