Meer doden en gewonden in het verkeer

06/07/2016
gewonden

Na jaren van daling van het aantal verkeersdoden zijn er volgens het CBS in 2015 juist meer verkeersdoden gevallen. Het aantal zwaar gewonden stijgt zelfs al 15 jaar lang en vooral onder de fietsers. In vergelijking met andere landen gaat het wat dat betreft goed met de verkeersveiligheid in Nederland, maar een stijging van het aantal verkeersdoden is zorgwekkend.

In 2015 zijn er 621 mensen omgekomen in het verkeer. Dat is een stijging van maar liefst 51 slachtoffers in vergelijking met het jaar 2014. Hoofdzakelijk zijn er mannelijke automobilisten omgekomen en oudere mannen op een scootmobiel. Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer is sterk gestegen in 2015, maar het aantal verkeersdoden is over een langere periode gerekend juist sterk gezakt. In het jaar 2000 zijn er twee keer zoveel verkeersdoden gevallen als in het jaar 2015.

Meer gewonden maar minder verkeersdoden

In de periode tussen 2000 en 2014 is het aantal ernstige verkeersgewonden gestegen van ongeveer 16.000 in het jaar 2000 naar meer dan 20.000 in het jaar 2014. Het aantal lichtgewonden wordt niet geregistreerd en hier is dus niets over te zeggen. Onder een ernstige verkeersgewonde wordt verstaan een verkeersslachtoffer die in het ziekenhuis wordt opgenomen en niet binnen 30 dagen na het ongeval aan de verwondingen overlijdt. Een ernstige verkeersgewonde heeft bijvoorbeeld botbreuken of heeft een hersenschudding met verlies van het bewustzijn tot gevolg.

Veel ouderen raken ernstig gewond

Onder de slachtoffers met een ernstig letsel zitten opvallend veel 60-plussers. Vaak gaat het om ouderen op de fiets. Het kan hierbij gaan om spontaan vallen, maar ook gewond raken door bijvoorbeeld een aanrijding. Als fietser ben je kwetsbaar, dus is de kans op een zware blessure groot.

Ongelukken door wilde haren van jongeren

Jonge bestuurders van motorrijtuigen zijn ook goed vertegenwoordigd in de cijfers over de zwaar gewonden in het verkeer. Het gaat vaak om 16 en 17 jarige bromfietsers en 18 en 19 jarige automobilisten. Ze overschatten hun rijkunsten en worden het slachtoffer van hun eigen onervarenheid en wilde haren. Ook 10 tot 15 jarigen zijn vaak betrokken bij een verkeersongeval waardoor ze zwaar gewond raken.

De autobranche gaat steeds beter letten op de verkeersveiligheid om het aantal verkeersdoden omlaag te krijgen. Hierbij gaat het niet alleen om de veiligheid van de inzittenden van de auto, maar ook om de veiligheid van de zwakkere verkeersdeelnemers. Dit wordt bijvoorbeeld gerealiseerd door camera’s voor het achteruitrijden. Hoe de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers gaat uitpakken met de zelfrijdende auto’s is nog maar de vraag. Hier zullen nog veel testen voor uitgevoerd worden voordat het waterdicht is.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief