Is een forse schade, het bewijs voor een hoge snelheid?

29/05/2019

“De tegenpartij reed veel te hard, het was een hele harde klap”

“Mijn auto werd door de klap de rondgeslingerd en kwam uit op de andere weghelft”

“Kijk eens naar de schade, dat moet wel men een enorme snelheid zijn gebeurd”.

Deze en soortgelijke reacties horen wij regelmatig van cliënten, tegenpartijen,  maar ook van getuigen. Heel begrijpelijk en herkenbaar, maar is dit ook zo? Kun je op basis van alleen de zichtbare schade, het geluid van de aanrijding of de verplaatsing van het aangereden voertuig de conclusie trekken dat de tegenpartij een veel te hoge snelheid voerde?

Kijk zelf naar de volgende beelden, welke conclusie trekt u?

 

Deze beelden zijn gemaakt tijdens botsproeven gearrangeerd door EVU Nederland in 2014. EVU Nederland is de Nederlandse sectie van de EVU: de Europese vereniging voor ongevallenonderzoek en ongevallenanalyse.

In deze botsproef wordt een aanrijding opgezet tussen een Honda Accord en een Mercedes-Benz E-klasse. Beide voertuigen voerden een snelheid van circa 25 km/u. De impact van de aanrijding, de klap en de schade die ontstaat zou je niet aan een relatief lage snelheid koppelen.

Het antwoord is dus nee. Op basis van alleen de zichtbare schade, de impact van de aanrijding of het geluid van de botsing kun je niet simpelweg de conclusie trekken dat de tegenpartij te hard heeft gereden en daarbij dat dat de  (mede)oorzaak is geweest van de aanrijding. Het zijn enkel aspecten die het verhaal verder kunnen inkleuren, maar op zichzelf staand is het niet genoeg. De grote van de deuk zegt namelijk niet altijd iets over de gereden snelheid.

Indien je dit toch wilt onderzoeken kun je er voor kiezen om een ongevallenanalyse uit te laten voeren. Een deskundige kan dan wel door middel van metingen van de schade, remsporen op het wegdek en met behulp van een computersimulatie tot een conclusie komen. Maar weet dat op voorhand een forse schade niet altijd voldoende bewijs is.