U heeft een afspraak met een schade-expert. Wat kunt u verwachten?

Om bij de tegenpartij een schadeclaim in te kunnen dienen, moeten wij eerst een schadebegroting maken. Daarvoor zullen wij een schade-expert inschakelen die uw voertuig zal beoordelen. Hier zijn voor u geen kosten aan verbonden.

De schade-expert zal contact met u opnemen om een afspraak in te plannen. Bij voorkeur vindt deze afspraak op locatie plaats bij een bij ons aangesloten schadeherstelbedrijf.

Schade-expertise door Register Expert

De expertise zal gebeuren door of onder verantwoordelijkheid van een Register Expert (zie www.nivre.nl). Dit waarborgt vakkennis, kwaliteit, objectiviteit en onafhankelijkheid. Al dan niet in samenwerking met een medewerker van het reparatiebedrijf zal de omvang van de door u geleden materiële schade worden vastgesteld.

Nadat u bericht heeft ontvangen omtrent het schadebedrag, kunt u direct een afspraak maken om de schade te laten herstellen. U dient er wel rekening mee te houden dat het nog niet 100% zeker is dat 112schade.nl de schade kan verhalen op de tegenpartij.

Meenemen bij expertise

Het is belangrijk dat u bij de expertiseafspraak uw legitimatiebewijs en het kenteken- of registratiebewijs van uw voertuig meeneemt. Indien er ook schade is aan kleding, helm of andere zaken, verzoeken wij u dit bij het voertuig achter te laten.

Schade aan kleding en andere losse zaken

Heeft u naast voertuigschade ook schade aan uw kleding, helm, laptop of andere losse zaken? Zorg er dan voor dat deze voorwerpen ook bij het voertuig aanwezig zijn, zodat de expert deze direct mee kan nemen in de schadebegroting.

Wij willen u vragen om circa 15 minuten voor het afgesproken tijdstip aanwezig te zijn. Mocht u onverhoopt verhinderd zijn, laat dit dan bijtijds aan ons weten via info@experned.nl of op telefoonnummer 085-489 55 33.

De expert is geweest. Wat nu?

Na het bekijken van uw voertuig zal de expert een expertiserapport opstellen. Gemiddeld duurt dat 7 werkdagen. In sommige gevallen kan dit langer duren, bijvoorbeeld als de expert afhankelijk is van aanvullende informatie van u of van de schadehersteller of bij total loss van een opkoper.

Hoe snel krijg ik mijn geld?

Hoe snel het verhalen van de schade gaat, is van veel factoren afhankelijk:

  • Hoe snel levert de tegenpartij zijn schadeformulier in?
  • Hoe snel verwerkt zijn tussenpersoon of verzekeringsmaatschappij de schademelding?
  • Moeten er getuige(n) gehoord worden?
  • Is er een politierapport nodig?

Bovenstaande zaken kunnen het proces met enkele weken of maanden vertragen. Gemiddeld verhalen wij binnen 55 dagen een schade. Bij een schade met een buitenlandse partij kan dit oplopen tot gemiddeld 3 maanden.

Zijn de kosten van een huurauto verhaalbaar?

De kosten van een huurauto kunnen wij voor u verhalen. Hierbij gelden wel een aantal beperkingen. Bij reparatie van uw voertuig kunnen wij de huurkosten verhalen voor de dag dat de schadetaxatie plaatsvindt en voor het aantal dagen dat de reparatie duurt. Bij total loss kunnen wij de huurkosten van maximaal veertien dagen verhalen.

Bij erkenning van aansprakelijkheid komt uiteindelijk 75% van de huur, exclusief brandstofkosten, voor vergoeding in aanmerking. Dit omdat men ervan uitgaat dat u, doordat u niet met uw eigen voertuig kunt rijden, een besparing heeft van onder andere afschrijving en onderhoud.

Lees hier ons artikel over vervangende huurkosten.

Mag ik mijn auto overal laten repareren?

U mag zelf bepalen of en waar u uw voertuig laat repareren. U heeft geen herstelplicht.

Wanneer mag ik mijn auto laten repareren?

Nadat de expert het voertuig heeft gezien, mag u het voertuig laten maken. Er is dan echter nog geen garantie dat wij de schade kunnen verhalen.

Hoe lang duurt het voordat het expertiserapport is opgesteld?

Nadat de expert het voertuig heeft bekeken, duurt het gemiddeld 7 werkdagen voordat het expertiserapport door ons is ontvangen. Op dat moment sturen wij het expertiserapport door naar de maatschappij en is het rapport voor u inzichtelijk in de portal.

Het voertuig is total loss. Wat gaat er met mijn voertuig gebeuren?

Wanneer het voertuig total loss is verklaard, kunt u bepalen of u het voertuig wenst te behouden of wilt verkopen. De expert zal biedingen voor uw voertuig opvragen en desgewenst zal deze aan de hoogste bieder worden verkocht.

De garage of het bergingsbedrijf vraagt geld voor de stalling. Moet ik die betalen?

De kosten voor het stallen van uw voertuig zijn door ons te verhalen op de tegenpartij. U dient ze vaak wel eerst zelf voor te schieten.

De garage vraagt een vergoeding voor de schatting van de schade aan mijn auto. Moet ik die betalen?

Vaak brengt een reparateur taxatiekosten c.q. schattingskosten in rekening. Deze kosten worden regelmatig verward met de expertisekosten. De taxatiekosten brengt een reparateur (en niet een expert) in rekening, omdat hij een schatting van de schade heeft gemaakt en/of het voertuig tijdelijk bij zijn bedrijf heeft laten stallen in verband met expertise. Verder voert de reparateur het overleg met de expert, wat tijd kost die hij in rekening brengt. Een expert is onafhankelijk en zal op objectieve wijze de schade aan het voertuig vaststellen. Hij maakt hiervan rapport op.

Deze taxatiekosten van de garage vervallen vaak wanneer u het voertuig ook daadwerkelijk bij de garage laat maken. Laat u het voertuig niet maken? Dan zijn deze kosten door ons te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. U dient ze vaak wel eerst zelf voor te schieten.

Bekijk uw dossier via onze app

Volg uw schadeclaim 24/7 via onze portal of via onze app op uw smartphone.

Download de 112schade app in de appstore   

app-phone

Heb je schade in het verkeer?

Gebruik dan de Schade App, want met deze app heb je geen schadeformulier meer nodig. Je regelt alles van schade foto’s tot aan de verzekeraar in één keer in Nederland en Europa.

Download direct:

     

Lees meer
schade-app